23/4/08

L'ànima, Sant Jordi i el Drac

Per aquest dia de Sant Jordi, un llibre, un tresor, tota la força i la tendresa de les paraules... perquè les muntanyes, els cims, l'art del moviment, la fluidesa dels gestos, d'obrir una via per amor a la bellesa, l'anhel d'anar més enllà... es reflexi en el nostre interior.

W. Kandinsky St. George and the Dragon (1915-16)
"La vida espiritual, representada en un gráfico, sería como un triángulo agudo dividido en secciones desiguales, la menor y más aguda de ellas señala hacia arriba. Cuanto más hacia abajo, tanto más anchas, grandes y altas resultan las secciones del triángulo.
El triángulo se mueve despacio, apenas perceptiblemente hacia adelante y hacia arriba; donde hoy se halla el vértice más alto, mañana estará la próxima sección. Es decir, lo que hoy es comprensible para el vértice más alto y resulta un disparate incomprensible al resto del triángulo, mañana será contenido razonablemente y sentido de la vida de la segunda sección.
A veces, en el extremo del vértice más alto se halla un hombre solo. Su contemplación gozosa es igual a su inconmensurable tristeza interior. Los que están más próximos a él no le comprenden; indignados le llaman farsante o loco. Así se encontró Beethoven en su vida, denostado y solitario en la cumbre. ¿Cuántos años se necesitaron para que una sección más amplia del triángulo alcanzara la posición que él ocupó antaño solo? Y pese a todos los monumentos - ¿han ascendido tantos verdaderamente a esa cima?

W. Kandinsky St. George I
......
Pero a pesar de la ceguera, a pesar del caos y de la carrera desaforada, el triángulo espiritual se mueve en la realidad, despacio, pero con seguridad y fuerza indómita, hacia adelante y hacia arriba."

Fragments extrets del llibre:
"De lo espiritual en el arte". Wassily Kandinsky, Paidós Estética 24. BCN, 2004.


W.Kandinsky Sketch for Several Circles, 1926

3 comentaris:

Xavier ha dit...

I anirem lluny, encadenats al pur
atzar dels horitzons, que mai no tanquen amb pany i clau l'estímul del paisatge (Miquel Martí i Pol).
Feliç diada de Sant Jordi!!

Waldo ha dit...

D'en Kandinsky només en coneixia el nom (per una canço del Franco Batiato).
Gràcies per presentar-me'l !!

gatta ha dit...

Xavier! moltes gràcies per visitar aquest espai i deixar un record!

Waldo! vaig visitar l'exposició q es va fer a la Pedrera d Kandisky, al 2003 i em va impactar molt. Després vaig interessar-me pels llibres q havia escrit, aquest Sant Jordi m'ha semblat bonic compartir-ho!
Si en voleu més, aquí he trobat una versió de CONCERNING THE SPIRITUAL IN ART.

Salut, muntanyes i molta vida!!!